Volvo = Veiligheid

Volvo en Verkeersveiligheid: Een Toewijding aan Levens Redden

Sinds zijn oprichting heeft Volvo zich gecommitteerd aan een onwankelbare missie: het redden van levens op de weg. Deze toewijding aan verkeersveiligheid is diep verankerd in het DNA van het Zweedse automerk en heeft Volvo wereldwijd bekend gemaakt als een pionier op het gebied van auto-veiligheidsinnovaties.

De geschiedenis van Volvo en verkeersveiligheid gaat terug tot de allereerste Volvo-auto die in 1927 werd geproduceerd. Toen al stond veiligheid centraal in het ontwerp en de constructie. Sindsdien heeft Volvo voortdurend geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling om geavanceerde veiligheidstechnologieën te creëren die levens kunnen redden en letsel kunnen verminderen.

Een van de meest opvallende bijdragen van Volvo aan verkeersveiligheid is de uitvinding van de driepuntsveiligheidsgordel, in 1959. Deze eenvoudige maar revolutionaire innovatie heeft talloze levens gered en is nu een wereldwijde standaard in de auto-industrie. Volvo koos ervoor om het patent voor de veiligheidsgordel openbaar te maken, zodat andere fabrikanten deze levensreddende technologie konden gebruiken.

In de loop der jaren heeft Volvo een reeks baanbrekende veiligheidssystemen geïntroduceerd, waaronder de eerste auto met zijdelingse impactbescherming (SIPS), de eerste auto met zijdelingse airbags, en geavanceerde systemen voor botspreventie en automatisch remmen. Deze technologieën dragen bij aan de missie van Volvo om nul dodelijke slachtoffers en zwaargewonden in nieuwe Volvo-auto’s te bereiken.

De visie van Volvo op verkeersveiligheid gaat verder dan de eigen voertuigen. Het bedrijf deelt zijn expertise en gegevens om het bewustzijn van verkeersveiligheid wereldwijd te vergroten. Volvo werkt ook samen met overheden, organisaties en onderzoeksinstituten om gezamenlijk de veiligheid op de weg te verbeteren.

Het engagement van Volvo voor verkeersveiligheid is niet alleen een kernwaarde, maar het heeft ook een diepgaande impact op de auto-industrie als geheel. Het is een voortdurende herinnering aan het feit dat veiligheid nooit mag worden opgeofferd, en dat technologie en innovatie kunnen bijdragen aan een wereld waarin iedereen veilig op de weg kan zijn.

In een wereld waar verkeersveiligheid van levensbelang is, blijft Volvo zich inzetten voor het verminderen van ongevallen, het beschermen van inzittenden en het creëren van een veiligere toekomst voor iedereen. Deze toewijding aan verkeersveiligheid blijft een van de meest opvallende en bewonderenswaardige aspecten van het merk Volvo.

Veiligheidsinnovaties door Volvo

Hieronder vind je een tijdlijn met alle mooi innovaties door Volvo door de jaren heen heeft weten te realiseren. Verbaas je over de zaken die we nu heel normaal vinden maar ooit door dit mooie merk zijn bedacht. Wie wist dat?

1944 Introductie veiligheidskooi.
1944 Introductie gelaagde voorruit op PV444.
1959 Introductie driepunts veiligheidsgordel op de Volvo 122.
1960 Introductie gecapitonneerd dashboard.
1968 Volvo test prototype naar achteren gericht kinderzitje.
1966 Introductie kreukelzones vooraan en achteraan.
1967 Driepuntsgordel voor het eerst ook achterin geïnstalleerd.
1968 Introductie hoofdsteunen voorin.
1969 Introductie automatische driepuntsgordel voorin.
1970 Volvo richt het Traffic Accident Research Team op.
1972 Introductie kinderslot.
1973 Introductie inschuifbare stuurkolom.
1974 Introductie schokabsorberende bumpers.
1974 Volvo installeert brandstoftank voor de achteras voor extra brandveiligheid.
1978 Introductie eerste kinderzitje.
1982 Stoel met anti-doorglijbescherming uitgevonden.
1982 Introductie groothoek-buitenspiegels.
1984 Introductie ABS.
1986 Introductie 3e (hooggemonteerd) remlicht. Later werd dit verplicht op alle auto’s.
1986 Introductie driepuntsgordel op middelste zitje achterin.
1990 Introductie in de zetel ingebouwd kinderzitje.
1991 Introductie van autogordel met automatische hoogteregeling.
1991 Introductie SIPS (Side Impact Protection System).
1993 Introductie TRACS op de Volvo 850
1994 Introductie ’s werelds eerste zijdelings airbag.
1997 Introductie ROPS (Rollover Protection System) op Volvo C70.
1997 Introductie WHIPS (Whiplash Protection System).
1998 Uitvinding van gordijn-airbag.
1998 Introductie DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) op de Volvo S80.
2000 Opening van Volvo Safety Centre.
2000 Introductie tweetrapsairbag.
2002 Volvo maakt voor het eerst gebruik van een dummy die een zwangere vrouw simuleert.
2003 Introductie IDIS (Intelligent Driver Information System) op Volvo S40 en V50.
2003 Introductie waarschuwingssignaal voor achterste veiligheidsgordels.
2003 Volvo krijgt een patent voor hun schokabsorberende frontstructuur.
2004 Voorstelling Volvo’s BLIS-systeem (Blind Spot Information System).
2004 Introductie waterafstotend glas.
2004 Introductie eerste gordijn-airbag die uit de deur komt (voor gebruik in cabrio’s) op de Volvo C70.
2006 Introductie Collision Warning met Brake Support op vernieuwde Volvo S80.
2007 Introductie Collision Warning met Full Auto Brake.
2008 Introductie City Safety-systeem op Volvo XC60.
2010 Introductie Collision Warning met Full Auto Brake en Pedestrian Detection op Volvo S60.
2012 Introductie eerste Voetganger-airbag op Volvo V40